Conceptul de ”bancă la distanță” nu mai este un termen ieșit din comun pentru societatea românească, în condițiile în care aplicațiile Mobile Banking și Internet Banking au devenit tot mai populare în rândul clienților instituțiilor de credit. Practic, investițiile colosale angajate în ultimii ani de băncile locale în soluțiile tehnologice își arată roadele, evoluția numărului de clienți digitalizați fiind principalul indicator care ne arată că adoptarea digitalizării în banking de către populație a devenit o certitudine.
Publicația BankingNews a studiat portofoliile de clienți digitalizați ale celor mai mari cinci bănci din România, informațiile disponibile relevând o creștere de aproape 70% a numărului de utilizatori a serviciilor de Mobile/Internet Banking în perioada 2021-2024. Analiza ”Cât de digitale sunt cele mai mari bănci din România și cum abordăm digitalizarea fără să o transformăm într-un promotor al excluziunii financiare? Un răspuns ar putea fi observația unui bancher dedicat fenomenului: ”Mai întâi bancarizare, apoi digitalizare!” (disponibilă aici), realizată de BankingNews la începutul anului 2021, arăta că Banca Transilvania, BCR, ING Bank, Raiffeisen Bank și BRD Groupe Société Générale aveau împreună la acea vreme puțin peste 6 milioane de clienți digitalizați. Spre comparație, aceleași bănci au astăzi 9,95 milioane de clienți digitalizați.
Banca Transilvania și BRD și-au dublat portofoliile de clienți digitalizați
Fiecare bancă s-a adaptat la propriul portofoliu de clienți, împletind cu abilitate bankingul tradițional cu digitalizarea pentru a crea un mix adaptat specificului pieței interne. Astfel, instituțiile de credit au adoptat diferite strategii cu scopul de a încuraja conceptul de ”bancă la distanță”, prin renunțarea treptată la ghișeele care permit tranzacții cu numerar, închiderea efectivă a ghișeelor, taxarea suplimentară a operațiunilor cu numerar la casierii, consilierea clienților în sensul utilizării serviciilor de Mobile/Internet Banking sau măcar a mașinilor multifuncționale pentru alimentarea conturilor, transferuri bancare și plățile utilităților.
Pornind de la statistica din urmă cu trei ani, cele mai spectaculoase evoluții au fost consemnate de Banca Transilvania și BRD, care au reușit practic să-și dubleze numărul de clienți digitalizați, ceea ce a dus automat și la creșterea ponderii clienților digitalizați în total portofoliu.
Banca Transilvania are în prezent peste 3,5 milioane de clienţi unici digitalizaţi de la 1,75 milioane cât număra la începutul anului 2021. În cazul BRD, banca cu acționariat francez a pornit în 2021 de la 624.000 de utilizatori activi unici ai serviciilor de Internet Banking și Mobile Banking și a ajuns la 1,33 milioane la 30 septembrie 2023.
Și celelalte trei bănci au înregistrat creșteri importante ale portofoliilor de clienți digitalizați: BCR a ajuns la 2,25 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George de la 1,75 milioane, ING Bank are circa 1,5 milioane de clienți digitalizați față de 1,14 milioane în 2021, iar Raiffeisen Bank numără acum 1,37 milioane de clienți digitalizați în comparație cu cei 800.000 pe care îi avea în urmă cu trei ani.
Topul băncilor după gradul de digitalizare. Banca Transilvania a detronat ING Bank și a devenit liderul pieței
Pentru a afla cât de digitală este o bancă, este important să ne uităm la ponderea clienților digitalizați în total portofoliu de clienți. După ce reușit să-și dubleze numărul de clienți digitalizați, Banca Transilvania cu cei 3,5 milioane utilizatori a soluţiilor digitale se bucură de cea mai bună valoare a indicatorului care reflectă gradul de digitalizare, respectiv 88%. Cea mai mare bancă din România, care în 2021 ocupa poziția a treia în topul băncilor după gradul de digitalizare, a devenit lider autoritar și în acest clasament, detronând ING Bank și devansând BCR.
Poziția a doua a topului este ocupată de ING Bank, care – potrivit aproximărilor BankingNews – are o pondere a clienților digitalizați de circa 83%. Podiumul este completat de BCR, la care cei 2,25 milioane de utilizatori ai ecosistemului George reprezintă un procent de 75% în portofoliul total de clienți. Și în cazul BRD (pondere – 66%), dublarea numărului de clienți digitalizați a avut un efect în ceea ce privește poziția instituției de credit în clasamentul de față, reușind să urce pe locul al patrulea și să devanseze Raiffeisen Bank (pondere – 62%).