[dropcap]D[/dropcap]octor in economie si CFA (Chartered Financial Analyst), Mihail Ion, in calitate de Presedinte al Comitetutului de investitii pentru clientii cu averi ridicate din cadrul Raiffeisen Bank, vorbeste, in cadrul unui interviu acordat publicatiei online www.bankingnews.ro, despre procesul de selectie a bancherilor personali pentru clientii serviciilor de private banking disponibile in Romania. Totodata, Mihail Ion ofera detalii despre profilul acestor functionari bancari si despre potentialul pietei locale de servicii de private banking.
– Cum caracterizati piata de private banking din Romania si ce potential are acest segment al industriei bancare?
– Piata de private banking este inca in formare in Romania, comparativ cu alte tari din regiune, insa intr-un progres cantitativ si calitativ evident, strategia bancilor de centrare pe client care se manifesta in ultimii ani atragand dupa sine o atentie speciala asteptarilor clientilor de private banking si o abordare pe masura. Vorbim despre un segment de clientela care, in general, in lume are un ritm de crestere aproape dublu fata de evolutia produsului intern brut, care reprezinta un complement foarte bun activitatii clasice de consumer banking si care va fi judecat si de catre bancile din Romania din ce in ce mai mult ca o oportunitate de afacere si nu doar prin prisma necesitatii retentiei clientelei de elita. In consecinta potentialul este mare, atat pentru clienti, care se vor bucura de o oferta din ce in ce mai dezvoltata, cat si pentru banci, din perspectiva de business.
– Care este profilul clientului roman din categoria private banking?
– Nu putem vorbi despre un profil anume, fiecare client are propria situatie, foarte specifica. Pot fi atat executivi in companii importante, antreprenori, profesii liberale, persoane care au mostenit sume importante sau si-au redobandit averile confiscate inainte de 1989, persoane care au acumulat active financiare in urma unei activitati ivestitionale.
– Ce nivel de cunoastere au clientii de private banking din tara noastra si care sunt produsele de investitii preferate de acestia?
– Vorbim despre clienti cu un nivel de cunoastere foarte bun in domeniul fiecaruia de activitate, iar in ceea ce priveste experienta de piata financiara, putem spune ca in cele mai multe cazuri sunt intr-un proces de acumulare. Cei mai multi dintre investitori au un profil de risc conservator-moderat, ceea ce inseamna ca cea mai mare parte din portofoliile clientilor este investita in instrumente purtatoare de dobanda, fie direct, fie prin intermediul fondurilor de investitii. Remarcam insa un interes in crestere pentru produse de investitii care permit accesul la randamente mai ridicate, in consonanta cu asumarea unui nivel de risc mai mare. Cresc in importanta in ultimele trimestre plasamentele in fonduri cu capital protejat, note structurate, certificate pe marfuri, actiuni sau fonduri de actiuni, construind astfel expuneri atat pe piata interna cat si pe pietele straine. Un impuls suplimentar catre piata de actiuni a fost dat de ofertele primare, secundare sau plasamentele private acceleratede anul trecut de la BVB.
[quote_left]Mihail Ion, Raiffeisen Bank: ”Recrutarea unor astfel de consilieri de clientela este un proces complicat peste tot in lume, iar Romania nu face exceptie, mai cu seama pentru faptul ca este o piata inca in dezvoltare”.[/quote_left]– Dispune piata muncii din domeniul bancar de oameni specializati pentru segmentul serviciilor de private banking si care este profilul unui bancher personal (calitati, pregatire, abilitati etc.)?
– Si in aceasta privinta piata va consemna o dezvoltare in viitor. La Raiffeisen Bank punem foarte mare accent pe calitatea managerilor de relatie cu clientii de elita, astfel ca in echipa Friedrich Wilhelm Raiffeisen avem oameni specializati in administrarea clientilor de elita, cu experienta anterioara bogata de piata financiara (brokeraj, asset management, trezorerie) si in relatia cu clientii cu averi ridicate. Asadar din punctul nostru de vedere atributele cele mai importante sunt cunostintele de piata financiara si abilitati foarte bune de relationare cu clientii. Echipa Friedrich Wilhelm Raiffeisen se bucura de o dezvoltare continua pe ambele paliere pe care le-am mentionat anterior, beneficiind de intrega expertiza de piata financiara acumulata in cadrul Grupului Raiffeisen, pusa la dispozitie de Raiffeisen Asset Management.
– Cati bancheri personali numara sistemul bancar local si care sunt perspectivele in directia recrutarii unor asemenea functionari bancari?
– In sistemul bancar romanesc putem intalni banci (e valabil si pentru Raiffeisen Bank) care pun la dispozitia clientilor bancheri personali atat pe segmentul de clienti affluent cat si pentru clientii de private banking. In piata de private banking vorbim azi de un numar de manageri de relatii de ordinul zecilor. Recrutarea unor astfel de consilieri de clientela este un proces complicat peste tot in lume, iar Romania nu face exceptie, mai cu seama pentru faptul ca este o piata inca in dezvoltare. Raiffeisen Asset Management are in prezent ca principal agent de distributie Raiffeisen Bank, asadar in cea mai mare masura ne bazam pe colegii din banca implicati in consilierea clientilor. Asiguram insa un suport tehnic foarte activ colegilor din echipa Friedrich Wilhelm Raiffeisen si celorlalti colegi implicati in vazari, in asa fel incat acestia sa fie informati in permanenta asupra evolutiilor si perspectivelor pietei financiare. De asemenea, asa cum am aratat, suntem implicati la cel mai inalt nivel in Comitetul de investitii al Raiffeisen Bank, for unde se stabilesc portofoliile adecvate fiecarui profil de client.