Companiile de asigurari vor fi obligate sa stabileasca tarifele politelor de raspundere civila auto (RCA) astfel incat subscrierile estimate pe un an intreg sa acopere cheltuielile cu daunele, cele de emitere si administrare a politelor, precum si marja de profit a asiguratorului, conform unui proiect de norma al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). „Pentru fiecare categorie de riscuri omogene considerate, asiguratorii au obligatia de a stabili tarifele de prime astfel incat, cu o probabilitate de 99,5%, primele estimate pe urmatoarele 12 luni sa acopere toate riscurile asumate, toate chletuielile aferente si marja de profit a asiguratorului”, scrie in proiectul publicat de CSA.
Aceasta inseamna ca politele auto obligatorii, care reprezinta o treime din piata asigurarilor generale, se vor scumpi considerabil avand in vedere ca in prezent politele RCA genereaza pierderi uriase companiilor de asigurari.
De exemplu, la jumatatea acestui an rata combinata (care arata raportul dintre cheltuielile cu despagubirile plus cheltuielile operationale si primele incasate) ajungea la 142%, ceea ce inseamna ca la fiecare 100 de lei incasati asiguratorii au cheltuieli totale de 142 de lei. Aceasta inseamna ca politele s-ar putea scumpi cu peste 40% dupa intrarea in vigoare a noilor norme.
Tarifele politelor RCA variaza in prezent semnificativ de la o companie de asigurari la alta. Astfel, un bucurestean in varsta de 25 de ani poate scoate din buzunar intre 500 si 1.900 de lei pe an pentru a asigura un autovehicul cu o capacitate cilindrica de 1.400 de centimetri cubi, in timp ce un sofer cu zece ani mai in varsta plateste intre 400 si 800 de lei in functie de compania de asigurari aleasa.
Asiguratorii trebuie sa transmita anual catre CSA tarifele de prima pentru fiecare categorie de vehicule, calculate pe baze actuariale. Tarifele respective au fost pana acum doar un reper teoretic, in practica asiguratorii asumandu-si pierderi din vanzarea politelor RCA prin reduceri semnificative de pret. Acestia sperau ca astfel sa atraga o baza cat mai larga de clienti carora sa le vanda ulterior si produse de asigurare profitabile.
Conform noului proiect de norme, asiguratorii trebuie sa transmita catre CSA ipotezele folosite, metodele actuariale aplicate si baza de date utilizata pentru aceste calcule, precum si opinia scrisa a actuarului care a realizat calculele. Calculele trebuie sa se bazeze pe o analiza a evolutiei daunalitatii pe cel putin 60 de luni.
Masura CSA vine pe fondul acutizarii problemelor din piata politelor de raspundere civila auto, reflectata in cresterea numarului clientilor nemultumiti de serviciile oferite de asiguratori. Numarul petitiilor inaintate de clienti catre CSA in prima jumatate a acestui an a urcat cu 60% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut, pana la aproape 5.500. Cele mai multe plangeri sunt legate de gestionarea dosarelor de dauna pe polite auto obligatorii.
CSA a luat anul acesta o atitudine ferma fata de problemele din piata asigurarilor, in special a asigurarilor auto, pe care clientii le reclama pe diverse cai de mai multi ani. Institutia a infiintat o linie telefonica gratuita pentru asiguratii care solicita asistenta pentru formularea unei petitii. De asemenea, autoritatea de reglementare a obligat companiile de asigurari sa afiseze pe site-urile proprii situatia detaliata a reclamatiilor primite in ultima perioada.
Companiile de asigurari au subscris in perioada ianuarie septembrie prime de aproape 1,6 miliarde de lei (360 mil. euro) si au platit daune cu o valoare cumulata de 1,3 miliarde de lei. La acestea se mai adauga insa cheltuielile cu comisioanele brokerilor sau agentilor care au vandut politele, alte cheltuieli operationale, precum si rezervele de dauna constituite.