[dropcap]O[/dropcap]TP Bank analizeaza permanent orice oportunitate de achizitie pe piata romaneasca, a precizat Laszlo Diosi, directorul general al OTP Bank, in cadrul unui amplu interviu acordat in exclusivitate pentru publicatia online www.bankingnews.ro. ”Romania este o piata strategica pentru noi si ne dorim o crestere progresiva”, subliniaza Laszlo Diosi, aratand planurile bancii din Ungaria pe piata locala.
Directorul general al OTP Bank face referire si la tavalugul de propuneri legislative (insolventa, falimentul personal, restructurarea creditelor – electoRATA, convertirea monedei imprumuturilor etc.) privind activitatea institutiilor de credit.
”Imi place in mod special aceasta expresie, electoRATA. Descrie intru totul situatia”, spune Laszlo Diosi.
Referindu-se la deficitul de imagine pe care-l resimte comunitatea bancara, seful OTP Bank precizeaza ca ”bancherii trebuie sa lucreze mult la imbunatatirea imaginii sistemului bancar si cea mai buna cale pentru a indeplini acest obiectiv este sa se pozitioneze drept consultanti financiari”.
– Cum au fost rezultatele OTP Bank in 2013 si ce obiective are banca in 2014?
– Conform raportului depus la Bursa de Valori din Budapesta, OTP Romania a incheiat anul 2013 cu o performanta financiara peste asteptari. Astfel, OTP Bank Romania a inregistrat un profit operational de 106,3 milioane RON, in crestere cu 7% fata de 2012, in timp ce activele totale nete au fost de 6,785 milioane RON. Rezultatele OTP Bank Romania pentru anul 2013 s-au bazat pe cresterea de 104% pe segmentul creditelor de nevoi personale, pe un control strict al costurilor ce a dus la reducerea acestora cu 4%, precum si pe o diminuare cu 7% a costurilor asociate provizioanelor. Totodata, volumul creditelor acordate clientilor corporate a crescut cu 5%. Rezultate favorabile au fost inregistrate si in portofoliul de depozite al Bancii. Astfel, depozitele retail au crescut cu 9%, in timp ce depozitele corporate s-au dublat, atingand un procent de crestere de 110%. Rezultatele OTP Bank Romania au fost imbunatatite semnificativ, iar pierderea a fost diminuata cu 30%, comparativ cu rezultatele inregistrate in 2012. In 2014, ne propunem sa consolidam tot ce am construit pana acum. Eforturile echipei noastre se vor indrepta catre solutii simple si eficiente, adaptate si integrate in proiecte strategice care vor deservi clientii de retail si companiile.
– Ce parere aveti despre sistemul bancar romanesc si ce oportunitati exista pe piata de profil? Mai este oportuna in viziunea de business a OTP Bank achizitia unei banci locale, cu scopul de a-si largi prezenta pe piata romaneasca?
– Romania este o piata strategica pentru noi si ne dorim o crestere progresiva. Credem in potentialul acestei piete si luam in considerare orice oportunitate de achizitie. Consideram ca economia romaneasca va inregistra o crestere echilibrata, pe termen lung, cu efect pozitiv atat asupra persoanelor fizice cat si juridice. Romania este o tara cu un potential enorm si intr-un astfel de mediu, bancile isi vor gasi rolul. Mediul bancar este unul dinamic, plin de provocari, cu o competitie libera si cateodata ciudata, insa de o calitate din ce in ce mai buna. Sectorul bancar are un rol pozitiv in stabilitatea si cresterea economica a tarii. Din fericire, contribuabilii nu au fost pusi in situatia de a sustine financiar sau pentru a salva bancile, fapt datorat in mare masura supervizarii riguroase si profesioniste a Bancii Nationale a Romaniei.
– Cum caracterizati piata bancara locala in 2014, cum vor evolua creditarea si economisirea si care sunt principalele elemente ce pot sustine cresterea accelerata a creditelor?
– 2014 este inca un an de stabilizare si de crestere constanta, iar dinamica pozitiva a creditelor pentru persoane juridice si a creditelor de nevoi personale are cea mai importanta contributie.
– Cum comentati problema clauzelor abuzive si verdictele contradictorii date de Instantele din intreaga tara in cazul proceselor intentate de clienti impotriva bancilor, care ofera solutii diferite pentru acelasi tip de speta?
– Este o situatie care pune o presiune enorma asupra sistemului bancar, cu valuri de controverse alimentare de multe ori de interese personale. Insa, rolul nostru este de a promova transparenta si increderea in relatia cu clientii.
– Guvernatorul Mugur Isarescu a vorbit in mai multe randuri despre faptul ca bancherii ar trebui sa se apropie mai mult de clienti, sa puna mai mult accent pe consultanta si pe parteneriat cu clientii. Care este pozitia OTP Bank fata de aceasta opinie si cum priveste si administreaza banca problema vidului de imagine si de incredere al societatii fata de comunitatea bancara?
– Sunt intru totul de acord. In opinia mea, calitatea client-banca a fost deficitara inainte de 2009 si de boom-ul economic. Trebuie sa lucram mult la imbunatatirea imaginii sistemului bancar si cea mai buna cale pentru a ne indeplini acest obiectiv este sa ne pozitionam drept consultanti financiari. Programul nostru de consiliere financiara a persoanelor fizice, OTP Mentor si OTP Mentor pentru IMM-uri este rezultatul acestei filosofii de business, orientate catre nevoile reale ale clientilor. Totodata, si actiunile noastre de CSR se indreapta catre indeplinirea acestui obiectiv. Avem o colaborare constanta cu scoli si universitati pentru promovarea educatiei financiare in randul elevilor si studentilor, activitati care se vor regasi sub umbrela Fundatiei OTP Bank Romania, „Dreptul la Educatie”.
– In ultima vreme, Banca Nationala a transmis bancilor – fie public, fie prin intermediul unor circulare – o invitatie la transparenta in relatia cu clientii. Cum priveste OTP Bank problema transparentei institutiilor de credit in fata consumatorilor de servicii si produse bancare?
– Transparenta este cea mai importanta pentru intreg sistemul bancar. Inca de la inceput, noi, OTP Bank, ne-am propus sa fim transparenti, fara costuri ascunse, iar relatia pe care o avem cu clientii este extrem de importanta pentru noi si ne dorim sa consolidam orice parteneriat existent.
– Cum priveste OTP Bank tavalugul de propuneri legislative (insolventa, falimentul personal, restructurarea creditelor – electoRATA, convertirea monedei imprumuturilor etc.) care fac referire la activitatea institutiilor de credit? Ce efecte au discutiile aduse in spatiul public despre aceste proiecte de lege asupra activitatii bancilor din Romania si care va fi influenta efectiva asupra institutiilor de credit daca aceste acte normative ar fi aprobate?
– Imi place in mod special aceasta expresie, electoRATA. Descrie intru totul situatia. Stiu ca sunt subiecte extrem de populare, dar ar trebui sa fim foarte atenti: cui servesc cu adevarat aceste propuneri? Totodata, este foarte periculos sa introduci un sistem care functioneaza in alte tari, cu o economie total diferita si alt istoric cultural. Mesajul acestor initiative este de asmenea discutabil: nimeni nu ar trebui sa relaxeze etica in afaceri. Pe scurt, aceste actiuni pun in situatie de risc stabilitatea sistemului financiar si ar putea genera costuri semnificative, nedorite de nimeni.
Laszlo Diosi: ”Bancherul trebuie sa aiba in societate un rol similar doctorului sau profesorului”
– Increderea este cuvantul de ordine dupa cei peste cinci ani de criza financiara. In societatea romaneasca si in economia locala, increderea tinde sa functioneze practic ca o moneda. Pornind de la faptul ca ”Avem incredere” este sloganul OTP Bank, va rog sa comentati pe larg situatia actuala si sa specificati cat de importanta a devenit increderea in activitatea de zi cu zi a unei institutii de credit. Cum se poate recastiga increderea?
– In 2007 am ales „increderea” si „transparenta” ca piloni principali ai comunicarii interne si externe, pentru ca noi credem cu adevarat in sensul acestor valori. De fapt, acestea sunt si baza unui sistem bancar solid. Criza financiara a dovedit ca relatia intre client si banca bazata pe incredere este mai importanta ca oricand. Relatiile bazate pe incredere au rezistat, iar cuvantul dat s-a dovedit a fi mai puternic decat orice contract. Imi doresc sa continuam sa actionam pornind de la aceste principii.
– Ce inseamna banking-ul, dincolo de imaginea nu tocmai buna a comunitatii bancare in societate, si care este rolul bancilor?
– In opinia mea, bancherul trebuie sa aiba in societate un rol similar doctorului sau profesorului. Trebuie sa fie un consultant de incredere pentru client, pe tot parcursul vietii acestuia.
– Ce parere aveti despre piata muncii din domeniul bancar romanesc si cum caracterizati bancherii romani?
– Au fost ani cand toata lumea era entuziasta, doar o mica parte a societatii a fost pregatita sa inteleaga riscurile si toata lumea ii invidia pe bancheri. In prezent, tinerii care au intrat in sistemul bancar acum 5-10 ani se pot numi deja veterani. Din nefericire, trebuie sa faca fata criticilor venite din partea multora. Este un sentiment foarte neplacut pentru noi toti, desi niciun bancher roman nu este sursa sau parte a problemei. Toti colegii mei muncesc mult, sunt profesionisti si merita respect din partea societatii si pentru mine, este o onoare sa lucrez cu ei.
– De ce ati ales o cariera de bancher? Care sunt hobby-urile dumneavoastra si ce parere aveti despre Romania?
– A fost o coincidenta. Am intalnit un lider extraordinar datorita caruia am intrat si am ramas in sistemul bancar. Hobby-uri? O tigara seara, lectura (carti de istorie, strategie si razboi) si calatoriile. Romania? O tara cu oameni extraordinari si oportunitati imense. Am venit in Romania acum 9 ani, acum Romania inseamna acasa.