Auka, companie norvegiană din domeniul tehnologiei financiare, a organizat o conferință ce a avut ca temă piața plăților mobile în România și principalele obstacole cu care se confruntă băncile și terții pentru a avea succes în acest domeniu.
Subiectele dezbătute în cadrul evenimentului au punctat stadiul actual al segmentului de plăți cu telefonul mobil în România, dar și obstacolele cu care se confruntă companiile din domeniul telecomunicațiilor, băncile și terții care își doresc să pătrundă în această piață.
Un altă problemă dezbătută au fost inconvenientele importante pentru români în adoptarea acestor soluţii și modul în care intrarea pe această piaţă a competitorilor terți va afecta poziția băncilor în viitor.
„Ca pionieri în domeniul plăților mobile în Europa de Nord, observăm un puternic potențial de creștere pe piața din România şi suntem încrezători că putem sprijini băncile din această țară în vederea pregătirii optime pentru transformarea digitală din industria financiară”, a declarat Daniel Döderlein, CEO, Auka.
Cu ocazia conferinţei, Auka a lansat raportul „Plățile mobile în România”, care oferă o analiză a influențelor și factorilor externi care pregătesc disponibilitatea pieței din România pentru plățile mobile, dar și a similarităților celor mai de succes produse în regiunile în care acestea domină.
Dacă ne referim la plăți, România se regăsește în continuare în urma multor dintre vecinii europeni, ținând cont că majoritatea tranzacțiilor sunt sub formă de cash.
Iată cele mai importante rezultate ale studiului:
• Peste jumătate dintre reprezentanţii băncilor chestionați (55%) au declarat că au analizat oportunitățile de monetizare post-PSD2. În medie, 12% dintre aceștia au declarat, însă, că nu au analizat niciuna dintre oportunitățile de monetizare dar, în România, acest procent este mai mare, 16% dintre intervievaţi declarând că nu au evaluat posibilitățile de a valorifica această oportunitate.
• Peste două treimi (35%) vor analiza posibilitatea de a obține servicii de tehnologie financiară și de a le consolida pentru a putea oferi noi servicii digitale atractive. România se clasifică, astfel, pe locul doi, după Cehia (unde 37% au declarat că vor adopta această strategie).
• Mai puțin de unul din cinci (19%) bancheri chestionați din România au indicat că au avut un program de implementare a plăților mobile în bancă pentru anul următor. În toate regiunile în care s-a desfășurat sondajul media procentul pentru acest răspuns a fost de 22%.
• 65% dintre intervievaţi au declarat că nu sunt îngrijorați, la nivel personal, de efectele PSD2 asupra băncilor în care lucrează. Acesta a fost cel mai mare procent pentru eșantion; 58% dintre bancherii din restul Europei nu s-au declarat îngrijorați. Cu toate acestea, 37% au fost de opinie că locul lor de muncă ar trebui să se adapteze sau să se modifice semnificativ. Aceasta reprezintă a doua recunoaștere importantă a necesității de schimbare în cadrul regiunilor în care s-a desfășurat sondajul – în Estonia procentajul a fost cel mai ridicat.