Studiile universitare economice, experienta anterioara in domeniul bancar, cunostintele bune de limba engleza/operare PC si abilitatile de vanzare/comunicare sunt elementele de baza care se regasesc in CV-ul unui candidat vizat de departamentele de recrutare din banci.
Dincolo de aceste caracteristici esentiale, exista insa cateva insusiri particulare ce se pot constitui in puncte cheie in analiza specialistilor de resurse umane pentru ocuparea posturilor vacante.
Cum arata portretul robot al candidatului ideal pentru ocuparea unui post in cadrul unei banci? Ce aptitudini prefera si incurajeaza bancile pentru potentialii angajati? Iata doua intrebari la care directorii de resurse umane ai institutiilor de credit au raspuns pentru publicatia online www.iLikeBanking.ro.
Astfel, Nevenca Doca – Banca Transilvania, Irina Kubinschi – Raiffeisen Bank, Alina Dragan – UniCredit Tiriac Bank, Simona Zinca – Volksbank, Dana Gheorghe – Millennium Bank si Traian Halalai – EximBank alcatuiesc portretul robot al candidatilor pentru posturile vacante si evidentiaza caracteristicile prioritare urmarite de specialistii de resurse umane din cadrul institutiilor de credit.
Nevenca Doca, Director Resurse Umane Banca Transilvania: ”Pentru noi, in afara de caracteristicile obligatorii pentru orice bancher – integritate, intelegerea importantei asigurarii confidentialitatii, profesionalism, competenta – sunt importante si trasaturi mai subtile: respectul fata de oameni – deopotriva clienti si colegi, munca in echipa, energie, implicare, idei noi, spirit intreprinzator”.
Irina Kubinschi, directorul Departamentului Resurse Umane din cadrul Raiffeisen Bank: ”Ar fi aproape imposibil sa desenam un portret robot care sa acopere perfect diversitatea de pozitii pe care le avem in banca. Exista insa anumite competente comportamentale cheie si o anumita atitudine pe care le urmarim in timpul proceselor noastre de selectie. Cerintele specifice fiecarei pozitii sunt transparente si fiecare candidat poate evalua compatibilitatea intre abilitatile pe care le detine si profilul pozitiilor deschise. Domeniul financiar bancar este unul performant si competitiv in care flexibilitatea, capacitatea de invatare si capacitatea de adaptare la nou sunt esentiale. Cunostiintele tehnice necesare obtinerii performantei trebuie completate de initiativa, orientare catre clienti, integritate, lucru in echipa, abilitati de rezolvare probleme si asumarea responsabilitatii”.
Alina Dragan, Vicepresedinte Executiv responsabil de Divizia Resurse Umane UniCredit Tiriac Bank: ”Ca banca europeana care imbina viziunea internationala cu specificul local, ne dorim in echipa persoane hotarate sa reuseasca in ceea ce isi propun, adaptabile colaborarii in echipa si dornice sa ofere beneficii reale — prin tot ceea ce fac — clientilor nostri si comunitatii in care traim. In UniCredit Tiriac Bank, cautam si selectam intotdeauna candidatii care se potrivesc cel mai bine cu cerintele job-ului si se adapteaza culturii noastre organizationale. Stim, din experienta, ca persoanele care se potrivesc stilului nostru sunt cele care vor excela alaturi de noi — persoane care pot performa cu usurinta intr-un mediu de lucru international, dornice sa se dezvolte in permanenta. Cautam potentiali angajati care pot dezvolta lucruri si gasesc solutii noi, complexe si mai ales angajati care sunt pasionati de ceea ce fac si isi doresc sa exceleze. Sunt, de asemenea, foarte importante integritatea, respectul fata de ceilalti, orientarea catre client”.
Simona Zinca, Directorul Directie Resurse Umane din cadrul Volksbank: ”Volksbank pune accent pe relatia cu clientul si calitatea serviciilor. Astfel, candidatul ideal pentru ocuparea unui post in cadrul bancii trebuie sa fie o persoana competitiva, cu o atitudine pozitiva si deschisa, bine informata, orientata catre rezultat si catre dezvoltare personala, cu excelente calitati de comunicare”.
Dana Gheorghe, Director de Resurse Umane la Millennium Bank: ”Este greu de vorbit despre un portret robot, avand in vedere ca, dincolo de experienta profesionala sau de pregatirea academica a fiecarui nou angajat, care difera de la un post la altul, suntem atenti in ce masura candidatul impartaseste valorile pe care noi, ca organizatie, le impartasim si cat de bine se va integra in echipa in care urmeaza sa activeze. Totusi, ca si caracteristici generale, putem spune ca ne orientam spre candidati integri, entuziasti, ambitiosi, creativi, cu putere de munca. Ne dorim angajati dornici sa exceleze, unul dintre motto-urile noastre fiind „Vrem sa reusim in timp ce ne dezvoltam pe noi insine”.
Traian Halalai, presedintele EximBank: ”Portretul robot al candidatului ideal pentru EximBank este acelasi pe care il promoveaza orice organizatie care isi doreste sa faca performanta. Pentru noi sunt importante atat pregatirea profesionala, cat si abilitatile personale. Daca ar fi sa desenam un portret robot al candidatului ideal pentru EximBank, acesta ar porni de la pregatirea profesionala – studii superioare si experienta in sistemul bancar. La acestea se adauga abilitati de vanzare, comunicare si negociere, flexibililate si orientare catre client, cu atitudine pro-activa si disponibilitate pentru schimbare si lucru in echipa. Suntem intr-o perioada in care bancilor le este mai greu sa-si vanda produsele decat in urma cu cinci ani sa spunem, si ceea ce conteaza mai mult este calitatea serviciilor, precum si increderea pe care o au clientii in angajatii din banca. Acum este mai important ca bancherii sa poata juca mai mult rolul de consultanti pentru clienti, decat cel de vanzatori de instrumente financiare, si cred ca, pe termen lung, cele mai castigate vor iesi bancile care, cunoscand mai bine si direct clientii, vin cu solutii „tailored to the clients’ needs”. Este directia pe care s-a inscris si EximBank in ultima perioada, iar prin modelul de business pe care l-am adoptat incercam sa avem o abordare mult mai “client oriented”. Pentru a face acest lucru este nevoie de oameni cu reale abilitati de comunicare, cu o capacitate de analiza ridicata si capabili de rationament deductiv si inductiv”.