Dupa demararea unei afaceri, calea catre succes poate fi pavata cu numeroase obstacole. Cert este ca trebuie sa rezisti pe piata si, in acelasi timp, sa fii capabil sa ocolesti posibile gafe care s-ar putea dovedi fatale pentru afacere. Conform statisticilor, aproximativ jumatate din companiile mici falimenteaza in primii patru ani. Daca nu vrei sa te numeri printre intreprinzatorii a caror afacere este sortita esecului, trebuie sa ai in vedere unele reguli!
Si in afaceri trebuie sa te ghidezi dupa sintagma „Nu lasa pe maine ce poti aface azi!”. Cu alte cuvinte, sarcinile nu trebuie amanate de pe o zi pe alta, deoarece sunt putine sanse sa le rezolvi pe toate in „ultima clipa”. Chiar daca nu esti obisnuit sa te uiti in gradina celuilalt ar trebui sa-ti schimbi mentalitatea. Pentru a demara cu brio business-ul, trebuie sa-ti cunosti foarte bine adversarii – de la numarul de angajati pe care ii au, forta de vanzare, cotele de piata, strategiile de pret, pana la avantajele pe care le au comparativ cu tine.
De asemenea, nu trebuie sa te sfiesti sa le „furi” ideile daca acestea se dovedesc a fi geniale. Mai mult decat atat, rezerva timp pentru conceperea unor metode, produse sau servicii noi pentru firma pe care o conduci.
O alta cauza a esecului poate fi, bineinteles, o strategie de marketing defectuoasa. Cum trebuie s-o eviti? Dupa cum se stie, produsele si serviciile nu se vand singure. Prin urmare, angajeaza o persoana competenta care sa se ocupe de promovarea acestora. Cum marketing-ul este cel care impulsioneaza vanzarile si aduce primele castiguri – este foarte important sa fie facut intr-un mod profesionist. Odata ce ti-ai castigat consumatorii, trebuie sa stii si sa-i pastrezi. In acest caz, serviciul clienti trebuie sa satisfaca nevoile clientilor. Alege-ti un personal bine pregatit, capabil sa isi realizeze sarcinile. Si cum angajatii multumiti devin buni muncitori, incearca sa creezi un mediu de lucru corespunzator.
Un alt impediment in calea succesului ar putea fi lipsa unui vad bun. Degeaba ai cel mai bun restaurant sau un magazin de desfacere excelent, daca nu este amplasat unde trebuie. Asadar, cand cauti locatia pentru firma, gandeste-te la considerente precum: traficul – cati potentiali clienti trec pe langa magazin in timpul zilei. Nu in ultimul rand, gandeste-te la facilitatea de a fi gasit, la cat de usor sau dificil ajung clientii la tine si cum poti imbunatati situatia.
Atentie la modul cum iti administrezi cheltuielile! Chiar si cea mai profitabila afacere se va dezechilibra daca ramane fara finantare. Cea mai buna solutie ar fi sa faci prognoze in privinta sumelor care urmeaza sa intre in firma pentru a stabili la cat se va ridica nivelul cheltuielilor.
Nu te sfii sa ceri sfaturi! Cauta persoane cu experienta pentru a le cere parerea in legatura cu ideile pe care vrei sa le pui in practica. Citeste reviste si carti despre micile intreprinderi, viziteaza site-uri legate de domeniul afacerii tale si relationeaza cu altii care au aceleasi interese.
Stabileste-ti un obiectiv, cat se poate de realist pentru sezonul urmator. Ai in vedere un prag al vanzarilor pe care trebuie sa-l atingi, de exemplu 50.000 euro pentru vanzari. Dupa aceasta, pune pe hartie etapele care trebuie parcurse, precum si termenele limita pentru fiecare in parte. Consulta, zilnic, lista de obiective si asigura-te ca faci ceea ce trebuie ca sa le atingi.