Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Daniel Dăianu: Ținta de deficit bugetar de 4,4 la sută din PIB în 2023 nu a fost realistă. Este greu de atins
Share
Notification Show More
Latest News
Banca Transilvania lansează o ofertă promoțională cu dobândă fixă pe 2 ani la creditul imobiliar, o premieră pe piața bancară
Stiri de top
10 metode și canale bancare de fraudă. Ce reclamă consumatorii în cererile adresate CSALB? Există soluții? Alexandru Păunescu: Consumatorii nu trebuie să-și expună toate economiile pe contul cu care fac tranzacții
Stiri de top
Banca Transilvania va acorda dividende suplimentare și va lansa noi emisiuni de obligațiuni. Horia Ciorcilă: ”Ne bucurăm că putem să oferim lichiditate și sprijin acționarilor noștri, într-o perioadă cu provocări”
Stiri de top
Românii vor putea renunța la credit în 14 zile. Ce alte schimbări aduce noua lege a creditelor de consum și cum vor fi protejați clienții
Stiri de top
Guvernul consolidează rolul pe care îl are Banca de Investiții și Dezvoltare în susținerea investițiilor verzi și implementarea Fondului pentru Modernizare
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Opinii > Daniel Dăianu: Ținta de deficit bugetar de 4,4 la sută din PIB în 2023 nu a fost realistă. Este greu de atins
Opinii

Daniel Dăianu: Ținta de deficit bugetar de 4,4 la sută din PIB în 2023 nu a fost realistă. Este greu de atins

Gabriela Dinu
Last updated: 23/08/2023 13:29
Gabriela Dinu 2 ani ago
Share
Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului Fiscal
SHARE

Experții din Banca Națională a României nu cred că poate fi atinsă ținta de deficit de 4,4% din PIB. Mai mult, o astfel de corecție, chiar și întinsă pe câțiva ani, riscă să ducă la un ”război distribuțional”, se arată într-un raport coordonat de Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal și alcătuit cu ajutorul unor economiști din BNR.

Contents
Ținta de deficit bugetar de 4,4 la sută din PIB în 2023 nu a fost realistăDiminuarea deficitului bugetar – greu de atinsRomânia are nevoie de venituri fiscale care să ajungă, în timp, aproape de media celor din regiune – 34-35 la sută din PIB în Cehia, Ungaria și Polonia, 31 la sută în Bulgaria.Fondurile europene reprezintă un „bulgăre de aur”

„Deficitul bugetar este o vulnerabilitate majoră, care nu poate fi întreținută la nesfârșit. În anii următori, România va ieși înrelief iar prin deficitul bugetar dacă nu va avea loc o ajustare a acestuia. Iar piețele vorreacționa, posibil nervos, bonitatea financiară va fi lovită. Mai mult, economiștii reamintesc că statele membre trebuie sa îndeplinească obiectivele fiscale privind deficitul bugetare, iar după perioada de ajustare (estimată a dura de la patru până la șapte ani) trebuie să mențină deficitul bugetar în limita de până la 3 la sută pentru o perioadă de zece ani” scrie Daniel Daianu.

Potrivit economistului, deficitul bugetar este principala provocare macroeconomică. Acum, deficitul bugetar structural este, probabil, peste 5,5 la sută din PIB. Anul trecut, deficitul bugetar (ESA) a fost de cca. 6,2 la sută, iar anul acesta, în lipsa unor măsuri clare și credibile, deficitul ar fi mai mare. Dimensiunea deficitului structural este de judecat și raportată la investițiile publice, care au fost de regulă între 5-6 la sută din PIB în ultimul deceniu.

Dacă excludem fondurile din bugetul UE din investițiile publice, se vede că deficitul ar fi aproape dublul cheltuielilor de capital. Este o situație ce trebuie să pună pe mulți pe gânduri.

Ținta de deficit bugetar de 4,4 la sută din PIB în 2023 nu a fost realistă

Datoria publică este în jur de 50 la sută din PIB, nefiind mare raportată la media din UE (unde este peste 80 la sută din PIB), dar mult crescută față de acum 15 ani (când era 15 la sută din PIB). Datoria poate fi tot mai amenințătoare dacă deficitul nu va fi redus, mai ales că politicile monetare s-au întărit mult în SUA și Europa, ceea ce influențează condițiile pe piețele financiare. Ținta de deficit bugetar de 4,4 la sută din PIB în 2023 nu a fost realistă, dată fiind conjunctura economică și construcția bugetului.

O diminuare a deficitului bugetar de la peste 6 la sută la 3 la sută din PIB este considerabilă și echivalează cu o reducere cu peste 3 la sută din PIB a absorbției interne; această corecție necesară ar permite reducerea echivalentă în termeni relativi a necesarului de finanțare externă. O ajustare de asemenea anvergură este dificilă, iar efortul (costul) se cuvine să fie cât mai echitabil distribuit.

Problema deficitului bugetar este augmentată de dezechilibrul balanței externe, cu un deficit de cont curent care, anul trecut, a depășit 9 la sută din PIB; în acest an, probabil, va fi sub 8 la sută din PIB, pe fondul ameliorării raportului de schimb extern (terms of trade). Este de presupus că o reducere a deficitului bugetar structural sub 3 la sută din PIB, va duce deficitul de cont curent către 5 la sută din PIB. Dezvoltarea producției interne de tradables (bunuri exportabile și importabile) ar duce deficitul de cont curent mai jos.

Diminuarea deficitului bugetar – greu de atins

Ar fi bine ca programul de corecție anunțat de Guvern să permită ca deficitul bugetar să fie în jur de, chiar sub 5,5 la sută din PIB, iar diminuarea să continue în 2024. Este greu de atins acest obiectiv întrucât, este de repetat, o corecție de amploare nu poate avea loc fără costuri. Iar ajustarea nu se poate face numai pe partea de cheltuieli; ea reclamă și creșteri de venituri bugetare – așa cum au remarcat numeroși economiști, analize ale instituțiilor financiare internaționale, ale CE, ale Consiliului Fiscal.

Corecția întinsă pe 2-3 ani va fi un test sever pentru societatea românească, care nu trebuie să intre într-un „război distribuțional”, ale cărui semne se observă deja. Oricât ar fi economia dominată de interese individuale și de grup, de dorința de câștig, este nevoie de solidaritate și percepere a interesului societății, din perspectiva unei constrângeri de finanțare externă implacabile.

România are nevoie de venituri fiscale care să ajungă, în timp, aproape de media celor din regiune – 34-35 la sută din PIB în Cehia, Ungaria și Polonia, 31 la sută în Bulgaria.

În România sunt la nivelul cel mai jos din UE, 27 la sută din PIB în 2022 (Irlanda este un paradis fiscal și nu intră în discuție). Nu numai pentru a finanța mai bine sectoare vitale pentru economie și societate (ex.: educație și sănătate), ci și pentru a răspunde mai eficace la șocuri viitoare izvorâte din schimbări climatice, pandemii, alte amenințări de securitate etc. O colectare mult mai bună a veniturilor fiscale, venituri nefiscale superioare (inclusiv redevențe crescute), regândirea regimului fiscal, care trebuie să fie echitabil (acum este regresiv, cei cu venituri mai mici plătind, în general, proporțional mai mult), cheltuieli publice mai eficiente și reducerea din risipă pot contribui la atingerea acestui deziderat.

Fondurile europene reprezintă un „bulgăre de aur”

Fondurile europene reprezintă un „bulgăre de aur”, ce poate atenua costurile ajustării macroeconomice, facilita reformele necesare (inclusiv modernizarea statului român), ușura finanțarea balanței de plăti, crește competitivitatea producției naționale.

Banii europeni nu pot preveni însă nevoia de corecție. Și nici BNR nu poate fi substitut instituțional și de politică publică la ceea ce implică ajustarea fiscal/bugetară. Dacă ajustarea fiscal/bugetară va avea loc, fie cu un orizont prelungit către 2025, se poate intra în MCS2 în 2026-2027 și adera la zona euro către finele acestui deceniu.

Academician Daniel Dăianu

You Might Also Like

Românii vor putea renunța la credit în 14 zile. Ce alte schimbări aduce noua lege a creditelor de consum și cum vor fi protejați clienții

Premieră. UniCredit Bank lansează prima ofertă comercială dedicată companiilor sustenabile din România

Raiffeisen Bank aderă la RoPay: plăți instant doar cu numărul de telefon, direct din Smart Mobile

ING și BCR: BNR nu va reduce dobânda-cheie înainte de mai 2026. Inflația rămâne aproape de 10%, economia stagnează. De ce 2025 va fi anul ajustării, 2026 al tranziției și 2027 al redresării sustenabile – și cum se va resimți în economie și pentru clienți

România are unul dintre cele mai solide sisteme bancare din Europa. Datele ARB și BCE confirmă reziliența băncilor

TAGGED: buget, datoria publica, deficit, deficit bugetar, zona euro, balanta externa, Cont curent, PIB, UE, Daniel Daianu, Guvern
Gabriela Dinu 23/08/2023
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article Muzica are gust, miros, se vede, se simte – alături de BRD Groupe Société Générale, începe o nouă etapă a Festivalului George Enescu
Next Article Aplicația Raiffeisen Smart Market a depășit pragul de 500.000 de clienți. Cătălin Munteanu: În ultimul an am construit un ecosistem de loialitate complex care ne-a depășit așteptările
- Publicitate -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Românii vor putea renunța la credit în 14 zile. Ce alte schimbări aduce noua lege a creditelor de consum și cum vor fi protejați clienții

o zi ago

Premieră. UniCredit Bank lansează prima ofertă comercială dedicată companiilor sustenabile din România

o zi ago

Raiffeisen Bank aderă la RoPay: plăți instant doar cu numărul de telefon, direct din Smart Mobile

o săptămână ago

ING și BCR: BNR nu va reduce dobânda-cheie înainte de mai 2026. Inflația rămâne aproape de 10%, economia stagnează. De ce 2025 va fi anul ajustării, 2026 al tranziției și 2027 al redresării sustenabile – și cum se va resimți în economie și pentru clienți

2 săptămâni ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?