Iulia Osman, Director Executiv Raiffeisen Broker de Asigurare – Reasigurare, considera ca este necesar ca toti jucatorii implicati in piata asigurarilor (autoritati, asiguratori, blokeri) sa faca un efort comun, sustinut pentru a promova cat mai mult o adevarata cultura a asigurarii, pe fondul problemelor cu care s-a confruntat in ultima perioada domeniul de profil.
Iulia Osman declara, in cadrul unui interviu acordat publicatiei online www.bankingnews.ro, ca piata de asigurari se resimte inca dupa scaderile din ultimii ani, pe fondul crizei financiare. ”Dificultatile cu care societatile de asigurari se confrunta in Romania tin, in primul rand, de faptul ca piata este in continuare dominata de asigurarile auto, de tarifele scazute pe clasele de asigurari auto, cat si de o daunalitate mare asociata acestora”, subliniaza oficialul Raiffeisen Broker de Asigurare – Reasigurare.
– In ultimul timp, piata asigurarilor din Romania s-a confruntat cu o serie de evenimente care au avut un efect negativ asupra imaginii domeniului de profil. Cum se poate recastiga increderea romanilor in serviciile de asigurari si ce trebuie sa intreprinda companiile in acest sens?
– Increderea este cuvantul cheie, baza, fundamentul pe care este bine ca piata de asigurari sa fie asezata. Prima parte a acestui an a fost, din nefericire, destul de daunatoare, in acest sens. Ceea ce societatile de asigurare si noi, brokerii de asigurari, putem face este sa oferim servicii de calitate, promtitudine si mai mult profesionalism, mai ales atunci cand vine vorba despre daune. Si spun mai mult profesionalism, nu pentru ca pana acum nu ar fi fost, ci pentru ca acum, increderea zdruncinata de ultimele evenimente trebuie reechilibrata, iar acest lucru nu se poate decat cu un efort in plus. Este necesar, de asemenea, ca toti jucatorii implicati in piata (autoritati, asiguratori, brokeri) sa faca un efort comun, sustinut pentru a promova cat mai mult o adevarata cultura a asigurarii, pe care, in Romania, nu o avem deocamdata. Asigurarea este un mijloc de protectie financiara, in societatea contemporana, nu un moft sau un lux.
– Se discuta foarte mult despre faptul ca romanii se confrunta cu o lipsa a cunostintelor in ceea ce priveste serviciile de asigurari. Poate fi o solutie un program de educatie financiara, cat de posibil este un asemenea proiect si cum se poate pune in practica?
– Un program de educatie financiara este o buna solutie, prin introducerea unor ore de educatie financiara inca din gradinite si scoli. Desigur, astfel de programe ar trebui gandite de catre experti in educatie si asigurari pentru a fi adaptate varstelor carora li se adreseaza. Este un potential raspuns la aceasta carenta pe care noi o avem, ca popor, in ce priveste constientizarea nevoii de asigurare. Presupune si anumite costuri, investitii, insa statul ar trebui sa si le asume pentru ca pe termen lung ar economisi mult mai mult numai daca ne gandim, spre exemplu, cat scoate statul anual „din buzunar”, pentru a despagubi casele neasigurate afectate de inundatii. In schimb, un cetatean cu o educatie financiara adecvata stie ca viata, sanatatea si bunurile sale trebuie asigurate, dar mai ales ca el insusi este singurul responsabil pentru ele.
– Cum caracterizati piata de asigurari din Romania si care apreciati ca sunt, in prezent, principalele probleme ale pietei locale de asigurari?
– Piata de asigurari se resimte inca dupa scaderile din ultimii ani, pe fondul crizei financiare, iar dificultatile cu care societatile de asigurari se confrunta in Romania tin, in primul rand, de faptul ca piata este in continuare dominata de asigurarile auto, de tarifele scazute pe clasele de asigurari auto, cat si de o daunalitate mare asociata acestora. Apoi, o alta problema, tine de faptul ca romanii, nu au acea cultura a asigurarilor despre care am mentionat mai sus, nu investesc in asigurari sau, mai bine spus, in protectia financiara oferita de produsele de asigurare. Ca sa ilustrez mai bine ce vreau sa spun, trebuie sa stiti ca romanii sunt pe ultimele locuri in Europa din punct de vedere al cheltuielilor legate de asigurari cu aproximativ 90 de euro pe an. Prin comparatie, un cetatean polonez cheltuie pe asigurari in jur de 350 de euro/an, un cetatean din Cehia 550 de euro/an, un cetatean din Ungaria 260 euro/an si nu mai avem termen de comparatie atunci cand va spun ca un cetatean german cheltuie in jur de 2.200 de euro/an si un britanic in jur de 3.400 de euro/an.
– De ce este bine sa apelam la un broker pentru achizitionarea serviciilor de asigurari?
– Rolul nostru este sa oferim valoare adaugata produselor pe care societatile de asigurari le comercializeaza si, pentru acest fapt, actionam 100% ca un „avocat” al clientului asigurat, fata de piata de asigurari din Romania si din strainatate. Brokerul este cel care intelege nevoile clientului sau si, printr-o buna cunoastere a ofertei produselor de asigurare alcatuieste pentru acesta cea mai buna solutie de asigurare, adecvata nevoilor acestuia. Brokerul are, de asemenea, o putere de negociere a preturilor pachetului de asigurare mult mai mare decat daca clientul ar face-o individual.
– Care sunt cele mai vandute produse de asigurare in tara noastra?
– Cele mai vandute produse de asigurare sunt asigurarile de raspundere civila auto (RCA) si Casco, care reprezinta cumulat in jur de 65% din piata asigurarilor generale. Suprematia o detin asigurarile RCA atat ca pondere (in jur de 37% din asigurarile generale), cat si ca dinamica (cu o crestere de aproximativ 15% fata de anul 2012). Normal ar fi ca cele mai populare produse de asigurare sa fie cele de asigurare a vietii, a sanatatii si a bunurilor/ proprietatilor, dar cred ca vor mai trebui sa treaca 2-3 decade pentru ca romanii sa inteleaga si sa accepte ca, fara asigurare, nu este nimeni protejat financiar in fata riscurilor.
– Cum a fost anul 2013 pentru Raiffeisen Broker de Asigurare – Reasigurare si ce si-a propus compania pentru 2014?
– Anul trecut a fost unul bun, echilibrat pentru Raiffeisen Broker. Nivelul primelor intermediate s-a situat la nivelul a 9,25 milioane de euro, in usoara crestere fata de 2012. In 2014, continuam procesul de imbunatatire a serviciilor, calitatea si diversificarea acestora fiind focusul nostru principal. Unul din proiectele cuprinse in acest proces este cel privind platforma de vanzare RCA online, care se adreseaza clientilor nostri persoane fizice, dar si juridice.
– Care sunt principalele atuuri ale Raiffeisen Broker de Asigurare-Reasigurare, ce produse de asigurare promoveaza compania si cum este impartit portofoliul de clienti?
– Noi nu promovam doar anumite produse de asigurare, ci ideea de asigurare ca mijloc de protectie financiara pentru orice fel de afacere. Astfel, propunem si negociem solutii care cuprind toate asigurarile si care adreseaza riscurile cu care se pot confrunta afacerile clientilor nostri. Momentan, portofoliul nostru este format in proportie de aproximativ 85% din persoane juridice, IMM-uri si corporatii, pentru care oferim servicii de brokeraj pentru asigurarea bunurilor finantate in leasing. Prin noua noastra platforma de vanzare online a RCA vrem sa echilibram portofoliul si sa ne adresam, in timp, in egala masura si clientilor persoane fizice.
– Care este cea mai activa linie de business a Raiffeisen Broker de Asigurare-Reasigurare din punctul de vedere al vanzarilor? Dar cea mai mare polita ca valoare?
– Portofoliul nostru nu face exceptie de la structura pietei romanesti de asigurari, fiind dominat de asigurarile auto. Astfel, asigurarile casco reprezinta in jur de 70% din total portofoliu de prime intermediate, fiind urmate de cele de bunuri si respectiv de raspundere civila auto (fiecare cu o pondere de aproximativ 10% in total portofoliu). Din punct de vedere al valorii primelor de asigurare insa situatia este diferita. Cele mai mari polite de asigurare din portofoliul nostru au ca obiect asigurarea de raspundere profesionala si respectiv cea de accidente de persoane.