Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost marcată de conferința „E-consumatorul”, organizată de Asociaţia „Sută la Sută Românesc”, care a fondat Tribuna Consumatorilor (www.tribunaconsumatorilor.ro), prima platformă din România care reușeste să înglobeze informații corecte și utile pentru toate tipurile de nevoi ale consumatorilor.
Dezbaterea a avut ca temă principală drepturile consumatorului în mediul online și cum pot fi acestea apărate în condițiile în care „unele magazine online sunt foarte greu de verificat, pentru că, în general, au sediile sociale, punctele de lucru și personalitatea juridică la căsuţe poştale diferite, cu oficii poştale diferite”, după cum a afirmat Paul Anghel, directorul general al ANPC.
De asemenea, Paul Anghel a subliniat că, din totalul de 92.400 de reclamaţii înregistrate în 2017, 28.224 sunt din mediul online: „S-ar putea să sperie ca număr, este o cifră destul de mare, dar trebuie să avem în vedere şi nivelul vânzărilor. Procentual, numărul reclamațiilor este în scădere”.
Totodată, directorul ANPC, Paul Anghel a menționat că, în timp ce în cazul site-urilor din România consumatorii se pot adresa ANPC sau ANCOM pentru rezolvarea reclamației, aceasta putându-se finaliza cu rambursarea banilor sau remedierea bunului necorespunzător, în cazul site-urilor din statele membre UE, rezolvarea poate veni și din partea Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România).
La rândul lui, Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România, a explicat că plata cu cardul este cea mai sigură metodă de a face cumpărături online: „Când plata se face prin cash sau prin transfer bancar, banii nu mai pot fi recuperați, pentru că ambele metode de plată sunt finale. Atunci când plata se face cu cardul, orice client înșelat își poate recupera banii, contestând tranzacția la banca emitentă. Clientul poate face refuz de plată (charge back) pentru acea tranzacție pe care nu o recunoaște și, astfel, își poate recupera banii”.
Cosmin Vladimirescu a subliniat că utilizatorii de carduri Mastercard beneficiază de o soluție suplimentară de securitate, Mastercard SecureCode: atunci când consumatorii fac o tranzacție online, li se cere introducerea unei parole pe care o știu doar ei sau pe care o primesc prin SMS la momentul plății. El a vorbit și despre migrarea plăților către telefoanele mobile și a punctat că autentificarea biometrică, precum amprenta sau recunoașterea facială, reprezintă cea mai sigură metodă de autentificare.
„Nu cred că va dura mai mult de un an până când autentificarea biometrică va deveni un fenomen de masă. În 2019, consumatorii vor putea folosi această tehnologie ca metodă de identificare atunci când fac cumpărături online sau cu telefonul mobil și plătesc cu Mastercard. Concret, în urma eforturilor continue ale Mastercard de a îmbunătăți experiența la cumpărături, băncile partenere vor oferi soluții de autentificare biometrică începând cu anul următor”, a adăugat Cosmin Vladimirescu.