Institutul Bancar Român reprezintă platforma de educație a sistemului bancar. Înființat în 1991 de Banca Națională a României (BNR) și de Asociația Română a Băncilor (ARB), acesta are, an de an, peste 3.000 de cursanți, potrivit Gabrielei Hârțescu, Director General al Institutului.
În principal, cursanții sunt tineri cu vârste cuprinse între 30 și 40 de ani, aflați în diverse stadii ale carierei. Într-un mediu în care nevoia de training specializat a băncilor este tot mai mare, acestea devenind totodată tot mai selective în alegerea furnizorilor de training, IBR rămâne lider pe acest segment și face față noilor cerințe și evoluții actualizând în timp real portofoliul de programe. Circa 30-40% din teme/cursuri sunt înlocuite de altele noi, de la un an la altul.
Gabriela Hârțescu vorbește, în interviul publicat în Numărul 2 al Revistei BankingNews, despre noile tendințe în training-ul financiar-bancar, despre cât de pregătiți sunt noii angajați pentru o carieră în banking și despre abilitățile pe care le pot dobândi participanții la cursurile organizate de IBR.
– Care sunt posturile pentru care băncile își trimit cu precadere angajații la cursuri de pregătire la IBR?
– IBR, în calitate de membru și instituție acreditată de asociații profesionale internaționale, a preluat standardele internaționale de pregătire pentru domeniul financiar-bancar în programele oferite profesioniștilor din industria serviciilor financiare. În selectarea acreditărilor internaționale pentru care am aplicat am ținut cont de cerințele de training identificate în piață. În prezent, nevoile de specializare ale băncilor vizează segmente de activitate precum: managementul riscurilor, creditare și analiză financiară avansată, trezorerie, anti-fraudă, conformitate, guvernanță corporativă, audit, contabilitate& IFRS, fiscalitate, IT&C și securitate informatică, business & competitive intelligence etc.
– Față de perioada pre-criză, în prezent se poate spune că băncile sunt mai dispuse să își pregătească salariații prin aceste cursuri?
– Evoluțiile din ultimul timp și cerințele de reglementare a activității au condus la o ultra-specializare în domeniul financiar-bancar. La IBR am considerat acest trend o oportunitate și am dezvoltat programe de training unicat pe piața de formare și pregătire din România. Băncile au devenit tot mai exigente în alegerea furnizorilor de training. Practic, globalizarea a condus la necesitatea de a face față cu brio la concurența internațională.
– Cum vi se pare că a evoluat gradul de pregătire al angajaților din mediul bancar?
– Suntem pe un trend ascendent, băncile preocupându-se din ce în ce mai mult de pregătirea personalului, inclusiv a celui din front–office, pe fondul directivelor europene cu transpunere în legislația națională (de ex: Directiva 2014/17/UE privind contractele de credite oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, Directiva 2014/65/UE privind piețele instrumentelor financiare etc), care solicită competențe profesionale evaluate și certificate și pregătire profesională continuă.
– Cum arată un profil al cursantului IBR în 2017?
– Absolvent de studii superioare, media de vârstă fiind în intervalul 30 – 40 de ani. În funcție de tipul cursului, participanții la programele noastre provin din toate nivelurile de carieră, de la execuție până la top management. Similar sistemului bancar, doamnele și domnișoarele sunt cele mai reprezentate în calitate de cursanți la IBR.
– Câte cursuri de pregătire derulează IBR în 2017 și câți angajați bancari pot urma aceste cursuri?
– În acest moment, în oferta de cursuri a IBR sunt 128 de tematici, la care se adaugă cursurile tailor made și evenimentele specializate. Putem acomoda orice niveluri ale cererilor de training, bazându-ne pe cei peste 100 de experți/lectori asociați din țară și din străinătate și pe posibilitatea de dezvoltare a cursurilor în format blended learning (la clasă și la distanță/live-online). Anual, circa 3.000 de persoane participă la cursurile IBR, dar acesta este numai un nivel orientativ, capacitatea noastră putându-se ajusta la solicitări suplimentare. Și anul acesta rămân de mare interes cursurile care abordează: managementul riscurilor (pe tipuri de riscuri asociate industriei bancare), AML, conformitate, creditare (agregată pe liniile specifice de business bancar), analiză financiară, raportări/contabilitate/fiscalitate, securitate cibernetică etc. În prezent, ne poziționăm ca lider în furnizarea programelor de pregătire în domeniul financiar-bancar și acoperim cu succes și arii de interes pentru alte entități financiare, companii, IMM-uri, autorități publice etc. În ultimii ani, IBR a devenit un furnizor de training cu valențe europene prin parteneriatele cu institute financiar-bancare de prestigiu din Europa. De asemenea, furnizăm programe pentru băncile din Republica Moldova. Oferta noastră de training se caracterizează prin ultra-specializare, unicitate (programe care nu se regăsesc în portofoliul altor furnizori) și actualitate (anual circa 30-40% sunt înlocuite cu altele noi, iar cele care rămân sunt actualizate). De asemenea, de anul trecut am introdus în oferta noastră și cursuri de leadership & coaching, iar în ultimii ani am lansat și o serie de proiecte educaționale, conferințe, colocvii și mese rotunde care au devenit un brand propriu: Summer Banking Academy, The New Era in Banking – The Digital Revolution, Banking Compliance Summit, Cyberthreats&Cybersecurity Day, Forumul de Fiscalitate pentru industria serviciilor financiare etc. Participarea la aceste proiecte educaționale specializate este gratuită pentru personalul bancar.
– Ce abilități caută IBR să dezvolte în rândul cursanților?
– Personalul bancar trebuie să aibă cunoștințe solide în domeniul financiar-bancar și să cunoască reglementările care guvernează industria bancară. Însă și noțiunile extinse de economie sunt importante pentru o activitate bancară de succes. Gândirea analitică și spiritul antreprenorial sunt alte calități necesare în bancă. Gândirea analitică este un instrument principal în gestionarea riscurilor, iar spiritual antreprenorial te ajută să-ți cunoști și să-ți înțelegi clienții, să anticipezi eventuale probleme, să sesizezi semnalele de alertă și să identifici soluții. Rezistența la stres într-un mediu în continuă evoluție, cu obiective din ce în ce mai exigente și termene limită extrem de scurte, coroborate cu schimbări legislative în avalanșă, solicită robustețe psihică și fizică și un potențial de adaptare ridicat, atât pentru proiectele profesionale individuale, cât și pentru cele în echipă, colaborative. Progresele tehnologice din ultimii ani au revoluționat atât industria bancară, cât și industriile din care provin clienții băncilor, aducând beneficii și flexibilitate ambelor părți, dar solicitând dezvoltarea competențelor digitale.