Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Horia Manda, Patria Bank: ”Cred că abia acum începem să înţelegem cât de importantă este educaţia financiară la nivelul populaţiei”
Share
Notification Show More
Latest News
De astăzi realitatea ne bate din nou la ușă: Ce așteaptă economia de la președintele Nicușor Dan?
Stiri de top
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Interviuri > Horia Manda, Patria Bank: ”Cred că abia acum începem să înţelegem cât de importantă este educaţia financiară la nivelul populaţiei”
Interviuri

Horia Manda, Patria Bank: ”Cred că abia acum începem să înţelegem cât de importantă este educaţia financiară la nivelul populaţiei”

Cornel Dinu
Last updated: 14/01/2019 18:34
Cornel Dinu 6 ani ago
Share
SHARE

Horia Manda, Președintele Consiliului de Administrație al Patria Bank, vorbește despre importanța pe care o are procesul de consolidare a industria bancare, vizibil în ultimii ani, exprimându-și speranța că în acest fel băncile vor fi dispuse din ce în ce mai mult să exploreze și zonele slab dezvoltate ale României. ”Din fericire a fost demarat un trend de consolidare care, în opinia mea, va continua. Jucătorii din piaţă au realizat cât de competitivi pot fi şi, odată cu maturizarea pieţei locale, şi-au ajustat strategiile – avem fie noi achizitori (pe care nu i-am fi considerat potenţiali achizitori în trecut) şi noi potenţiale achiziţii. Acest trend, sper eu, va duce către o eficientizare a operaţiunilor bancare până la nivelul la care inovaţia şi tehnologia le vor permite băncilor să intre în cea de a doua Românie. În acest context, îmi place să cred că noi, Patria Bank, suntem în avangarda acestui trend”, subliniază Horia Manda.

  • Cum caracterizați parcursul industriei bancare din România de-a lungul perioadei 2008 – 2018 și care sunt principalele elemente ce trebuie semnalate?
  • Industria financiară locală a avut un parcurs extrem de dinamic în ultimii 10 ani, ajutat atât de revenirea economică cât şi de oportunităţile de optimizare a operaţiunilor bancare prin tehnologie. Dacă ne uităm pe indicatori, observăm un sector bancar semnificativ mai sănătos, atât din punctul de vedere al profitabilităţii (ROE: 15.71% la H1 2018), cât şi din punctul de vedere al creditelor neperformante (NPL: 5.71% la H1 2018) şi al adecvării capitalului (CAR: 20% la H1 2018). Din păcate, însă, aceşti indicatori nu oferă decât o mică parte a imaginii de ansamblu – sectorul bancar trebuie privit prin prisma economiei reale, întrucât pe aceasta o deserveşte. Or aici situația nu stă la fel de bine. Ponderea activelor bancare în PIB se situa în 2017 la aproximativ 55% faţă de o medie de peste 350% în zona euro. Mai bine de 40% din populaţia ţării noastre nu are un cont bancar, iar creditul neguvernamental ca pondere în PIB este cel mai mic din Europa (sub 27% din PIB). Evident, aceeaşi situaţie se regăseşte şi pe partea de pasive unde se evidenţiază o capacitate de economisire scăzută. De asemenea, creditul este puternic concentrat în polii economici ai ţării – top 10-15 orașe generează mai bine de 75% din PIB – lăsând o parte semnificativă a României aproape complet decuplată faţă de economia formală. Pe de altă parte însă, interconectivitatea sistemului financiar local cu pieţele externe a scăzut semnificativ – finanţarea de la băncile mamă a ajuns la aproximativ 6 miliarde de euro în martie 2018, faţă de 20 miliarde de euro în martie 2009. Aceste probleme structurale privind sursele de finanţare, respectiv deficitul la nivelul economisirii locale şi retragerea surselor de finanţare externe, limitează capacitatea sistemului bancar local de a evolua şi de a servi drept un motor pentru creşterea economică sustenabilă. În acest context, facilitarea accesului la servicii financiare în România într-un mod armonios, pentru a genera un cerc virtuos de creştere economică şi o rezilienţă reală la şocuri, este o provocare ce lipseşte aproape cu desăvârşire de pe agenda publică, în ciuda unei importanţe cruciale pentru viitorul ţării.
  • Care sunt cele mai importante învățăminte, raportându-ne la activitatea băncilor locale din tot acest timp?
  • Din fericire a fost demarat un trend de consolidare care, în opinia mea, va continua. Jucătorii din piaţă au realizat cât de competitivi pot fi şi, odată cu maturizarea pieţei locale, şi-au ajustat strategiile – avem fie noi achizitori (pe care nu i-am fi considerat potenţiali achizitori în trecut) şi noi potenţiale achiziţii. Acest trend, sper eu, va duce către o eficientizare a operaţiunilor bancare până la nivelul la care inovaţia şi tehnologia le vor permite băncilor să intre în cea de a doua Românie. În acest context, îmi place să cred că noi, Patria Bank, suntem în avangarda acestui trend. De asemenea, cred că abia acum, din păcate, începem să înţelegem cât de importantă este educaţia financiară la nivelul populaţiei României şi mă bucur să văd demersuri solide din partea unor jucători din piaţă în acest sens. În plus, oricât de mult nu ne-ar fi pe plac nouă, băncilor, trebuie să tratăm apariţia start-up-urilor fintech ca un semnal care să încurajeze inovaţia într-un sector rigid prin definiţie. Mai mult, trebuie să înţelegem că modelele de dezvoltare, fie ele prin tehnologie sau prin brick & mortar, trebuie adaptate la circumstanţele pieţei locale. În acest context, doresc să felicit echipa Patria pentru eforturile de a ajunge în ceea ce noi numim a doua Românie – peste 50% dintre clienţii noştri sunt din rural şi urban mic, poziționare pe pe care ne propunem să o consolidăm prin intermediul digitalizării.
  • Cu ce plusuri și minusuri rămâne industria de profil la bilanțul celor 10 ani?
  • Sper să rămână cu câteva lecţii învăţate în aşa fel încât să nu mai repetăm greşelile anterioare crizei de acum 10 ani. Implicarea capitalului local în activitatea bancară este esenţială, lucru cu care sunt convins că orice bancher din România este de acord, însă la nivel de execuţie încă există probleme, izvorâte atât din sistemul bancar cât şi din afara lui (lipsa de infrastructură, sistem educaţional precar, asemenea în sănătate etc.). Faţă de acum 10 ani, însă, vad un impact şi o atenţie semnificativ sporite faţă de tehnologie. Sunt de părere că în viitor orice bancă de succes va fi în primul rând o companie de tehnologie care, printre alte servicii, oferă şi servicii financiar-bancare. Pe de altă parte, însă, impactul tehnologiei va fi derizoriu dacă nu reuşim să integrăm în economia naţională acea imensă parte a României care acum este neactivată. Nu o putem face doar noi, ca lideri ai sistemului bancar – asta îmi este clar; însă asumarea responsabilităţii, atât la nivel de politici publice, cât şi la nivel de strategii ale grupurilor bancare, de captare a potenţialului economic din a doua Românie, reprezintă elementul esenţial creşterii economice sustenabile pentru următorii 20 de ani. De asemenea, din punctul de vedere al pieţei, văd un grad de sofisticare mult mai înalt la publicul tânăr, educat, urban, cerinţele acestuia fiind într-o concordanţă din ce în ce mai strânsă cu publicul vest-european. Din acest punct de vedere, sunt convins că cerinţele acestor tineri vor determina evoluţia serviciilor financiar-bancare pentru viitorii ani. Ca studiu de caz, îmi vine în minte Revolut, care reuşeste să atragă 75.000 de utilizatori în România – astfel de jucători nu mai pot fi ignoraţi, ci trebuie trataţi drept competitori în toată regula.
  • Ce semnificație are, din punctul dumneavoastră de vedere, comportamentul băncilor în perioada amintită și cum s-au adaptat instituțiile de credit la noile condiții economice și sociale generate de criza financiară din 2008?
  • Dacă primii ani după criză au fost de restructurare, acum, sistemul bancar este pe un trend ascendent. În perioada de criză, sistemul bancar a absorbit la rândul său pierderile din economie. Rezultatele financiare ale sistemului bancar din ultimii ani au fost influențate de efectele crizei economice, de măsurile impuse pentru consolidarea sectorului, de reducerea riscului de credit şi de reducerea dobânzilor. Am învăţat ce înseamnă devalorizarea unui imobil, riscul valutar şi împrumutul pe termen lung. În ultimii ani însă, multe bănci au acoperit pierderile fiscale și vedem și raportări de impozit pe profit. Performanța pozitivă în zona de profitabilitate este însoțită și de accelerarea creditării, însă în continuare există un decalaj semnificativ, întrucât gradul intermedierii financiare în România este cel mai scăzut din rândul statelor din Uniunea Europeană şi în scădere faţă de 2010 – 2011. Totalul activelor bancare în PIB se ridică abia la aproximativ 55% în ţara noastră, spre deosebire de 100% în Bulgaria, 251% la nivelul UE sau 350% la nivelul zonei euro. Totuşi, în pofida acestei profitabilităţi substanţiale din sistemul bancar (peste media europeană), sistemul financiar din România a rămas relativ slab dezvoltat (a se vedea dimensiunea ridicol de mică a activităţilor de investment banking, fixed income, produse derivative, asset management, etc.), ceea ce îl face mai puţin apt să răspundă nevoilor economiei reale, atât al afacerilor cât şi al gospodăriilor şi să absoarbă şocuri economice. În mod îngrijorător, această stare de involuţie nu pare să îngrijoreze prea mult autorităţile (fie ele decidenţi politici sau autorităţi de reglementare), ceea ce mă face oarecum circumspect în privinţa şanselor de convergenţă rapidă cu sistemul financiar din ţările dezvoltate.
  • Încotro se îndreaptă industria bancară din România, proiectând viitorul următorilor 10 ani?
  • Viitorul este cel al nişelor. În România însă, am reţineri în privinţa dezvoltării acestui tip de bănci în următorii 10 ani. Probabil că va mai dura. Trecerea către acest tip de bănci, cum sunt cele exclusiv online de exemplu, nu se va întâmpla decât într-o economie dezvoltată mult mai armonios faţă de ceea ce vedem acum în România. Ne pregătim pentru un sistem bancar digitalizat, care relaţionează cu clientul aici şi acum. Nivelul de digitalizare va determina cât de competitive pot fi băncile care acum domină sistemul bancar. Lucrul acesta se întâmplă deja, dar se va dezvolta şi mai mult pe viitor. De asemenea, cred că problema capitalului uman va persista. Forța activă specializată a plecat sau se gândeşte să plece din ţară, o altă parte este destul de puţin pregătită pentru a intra în câmpul muncii ca urmare diferenţelor dintre ceea ce oferă sistemul educaţional şi ce anume cere piaţa. Automatizarea unora dintre servicii poate fi o soluţie, însă România, cu gradul său de bancarizare din prezent, nu este pregătită pentru aşa ceva. Ţin să evidențiez barierele educaţionale structurale cu care se confruntă economia locală, pornind de la nivelul ridicat de abandon şcolar, sistemul educaţional deficitar, ponderea semnificativă de analfabeţi atât de facto cât şi funcţionali, lipsa capacităţii tehnice, etc. Prin urmare, în ciuda implementării unor tehnologii revoluţionare, potenţialul acestora va fi semnificativ limitat. În acest context, România are nevoie de modele mixte de digital banking asistat, care să permită atât depăşirea acestor bariere educaţionale, cât şi accesarea de servicii financiare de bază.

You Might Also Like

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

Garanti BBVA continuă integrarea digitalului: servicii la îndemână, sigure și adaptate stilului de viață modern. Șerban Negrescu: ”În următorii doi ani, bankingul va deveni mai puțin vizibil ca activitate distinctă și mult mai incluziv”

Sunt românii cu credite mai pregătiți pentru o eventuală criză financiară decât în trecut? Ce spun Anca Bidian (Kiwi Finance) și Dragoș Nichifor (Bayer Credit) în podcastul CSALB. Principala recomandare: ”Consumatorii ar trebui să își facă o autoevaluare a vulnerabilității financiare în cazul în care ne-am confrunta cu o criză financiară și imobiliară”

Valentin Vancea, despre planurile de dezvoltare ale Patria Bank în 2025: Un an în care creșterea se bazează pe o fundație solidă de eficiență operațională, disciplină financiară și extindere comercială sănătoasă

TAGGED: Horia Manda, Patria Bank
Cornel Dinu 13/01/2019
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Cornel Dinu
Follow:
Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.
Previous Article Ufuk Tandoğan, Garanti Bank: ”Criza financiară ne-a reamintit că sectorul bancar este unul în care încrederea este un element vital”
Next Article Steven van Groningen, Raiffeisen Bank: ”Astăzi clienții care vin la bancă pun întrebări relevante și iau decizii în cunoștință de cauză”

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

3 zile ago

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

4 zile ago

Garanti BBVA continuă integrarea digitalului: servicii la îndemână, sigure și adaptate stilului de viață modern. Șerban Negrescu: ”În următorii doi ani, bankingul va deveni mai puțin vizibil ca activitate distinctă și mult mai incluziv”

2 săptămâni ago

Sunt românii cu credite mai pregătiți pentru o eventuală criză financiară decât în trecut? Ce spun Anca Bidian (Kiwi Finance) și Dragoș Nichifor (Bayer Credit) în podcastul CSALB. Principala recomandare: ”Consumatorii ar trebui să își facă o autoevaluare a vulnerabilității financiare în cazul în care ne-am confrunta cu o criză financiară și imobiliară”

2 săptămâni ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?