Avantajele plății cu cardul pot fi privite din mai multe perspective. În primul rând, la Garanti Bank, în funcție de tipul de card – card de credit sau card de debit – posesorii pot primi diferite bonusuri.
Dacă vorbim de card de credit, produsul nostru, Bonus Card – unul dintre cele mai complexe instrumente de plată de pe piață, atât pentru posesorii de carduri, cât și pentru comercianți – oferă clienților posibilitatea de a acumula bonusuri de până la 10% pentru fiecare achiziție făcută cu cardul în cele peste 6.000 de magazine partenere și de 0.3% la alți comercianți din România sau din străinătate. Totodată, posesorii de Bonus Card beneficiază și de rate fără dobândă.
De cealată parte, posesorii de Bonus Debit Card-ul, pot acumula și ei un bonus de 0.25% pentru orice achiziție efectuată. Dincolo de bonusuri, utilizarea cardului pentru a face plăți le permite utilizatorilor să țină mult mai bine evidența cheltuielilor. În același timp, plata cu cardul reprezintă cea mai eficace metodă în termeni de protecție financiară.
În cazul în care un client pierde cardul sau îi este furat, el/ea poate suna imediat la bancă, pentru a-l bloca. În plus, orice transfer de bani este protejat de un cod pe care îl știe doar utilizatorul.
Cum a evoluat numărul de posesori de Bonus Card în 2015?
În 2015, Garanti Bank a înregistrat o creștere de aproximativ 10%, comparativ cu 2014.
Pentru ce folosesc cel mai des clienții Garanti Bank sistemul de plată prin intermediul cardului (shopping, calatorii, etc.)?
Din punct de vedere al tranzacțiilor, mare parte dintre acestea sunt plăți curente, efectuate în general în supermarket-uri şi benzinării. De asemenea, clienții preferă să plătească prin intermediul cardului atunci când merg la cumpături în magazinele de haine sau achiziționează produse din farmacii. Ca volum, majoritatea tranzacțiilor sunt efectuate în magazinele de electrocasnice, supermarketuri și benzinării.
Clienții preferă să plătească prin intermediul cardului sume mari sau sume mai mici?
Mare parte dintre clienții Garanti Bank folosesc cardul pentru cumpărături zilnice (în supermarketuri sau benzinării), ceea ce înseamnă că tranzacționează de obicei sume mici, de sub 200 de lei, per tranzacție.
Cum poate fi încurajată plata cu cardul în România?
România se numără printre țările cu un nivel scăzut de bancarizare. Creșterea nivelului de bancarizare poate fi, însă, realizată printr-o informare constantă a ceea ce reprezintă beneficiile utilizării unei astfel de metode de plată, în universități, școli, apelând la diverse canale de comunicare (presă online, TV, radio, etc.). Odată ce primesc mai multe detalii și înțeleg mai bine cum funcționează, oamenii pot căpăta mai multă încredere în a efectua plăți prin intermediul cardului.
Când este recomandat să folosim un card de credit și cu ce scop? Dar cardul de debit?
Cardul de credit este un împrumut cu dobândă, ceea ce pentru un client înseamnă că lunar trebuie să depună o sumă de bani numită “suma minim datorată”, care este stabilită de fiecare bancă în parte, în funcţie de câţi bani au fost scoși de pe cardul respectiv. Folosirea cardului de credit este, astfel, pe de-o parte, recomandată în cazul în care clientul vrea să facă achiziții mari (spre exemplu, să cumpără produse electronice) sau pentru călătoriile în străinătate.
Cardurile de credit asigură, de asemenea, flexibilitate. În cazul în care clienții au alte priorități din punct de vedere financiar, ei pot decide să ramburseze doar o parte din sumele utilizate, achitând doar suma minimă de plată. Pentru cumpărături de valori mai mari, impactul în cheltuielile lunare poate fi ușor diminuat, apelând la împărțirea în rate.
Pe de altă parte, dacă clienții folosesc în mod regulat cardul de credit ca instrument de plată, pot obține beneficii suplimentare precum bonusuri, cash-back, puncte de loialitate sau rate fără dobândă. În același timp, dacă, de exemplu, un client utilizează cardul de credit pentru efectuarea plăților lunare la timp, el își poate construi un istoric solid care poate crește încrederea potențialilor creditori și șansele respectivului client de a primi finanțarea solicitată.
Pe cardul de debit în general sunt încasate salariile, pensiile sau se pot ține economiile. În același timp, cardului de debit oferă clienților posibilitatea de a avea un overdraft (“descoperire de cont”), prin care pot avea acces la o sumă suplimentară, echivalentul a până la 6 salarii sau până la 3 pensii, pe care o pot folosi imediat, fără restricţii.
Material realizat de Emre Unal – Director Carduri, Garanti Bank